Google for Jobs: wat is het en hoe werkt het?

Google for Jobs: wat is het en hoe werkt het?

Het heeft even mogen duren, maar eind augustus was het dan zover: Google for Jobs is live in Nederland. Al sinds 2017 is het vacatureplatform live in de Verenigde Staten en is inmiddels ook in veel andere (Europese) landen uitgerold met erg positieve resultaten. Er was enige twijfel of het platform wel in Nederland live zou gaan, maar inmiddels kun je dus via Google op zoek gaan naar een nieuwe baan.

Google for Jobs gaat naar verwachting een grote rol spelen in de recruitmentwereld, reden genoeg om je er eens goed in te verdiepen. In dit blog proberen we zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat het allemaal precies inhoudt.

Wat is Google for Jobs?

Eigenlijk is Google for Jobs ‘gewoon’ een zoekmachine voor vacatures. Wanneer je via Google naar een vacature zoekt komt er een kleine widget naar voren met een selectie aan vacatures (zo’n widget kom je bijvoorbeeld ook tegen als je via Google zoekt naar het weer, vliegtickets of locaties). De vacatures die getoont worden zijn afkomstig van verschillende vacature- of werken bij websites. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dat eruit ziet.

Wanneer je in die widget op ‘meer vacatures’ klikt ga je automatisch naar het vacatureplatform waar alle relevante vacatures getoond worden. Hierbij kun je onder andere filteren op locatie, salaris en werkgevers.

Als je vervolgens wil solliciteren word je doorgestuurd naar de originele website van de vacature. Dit kan bijvoorbeeld de Nationale Vacaturebank zijn, LinkedIn, Werkzoeken.nl of in ons geval www.jaw-s.nl.

Launching partners

Oei, verandering. Daar houden de meeste bedrijven niet zo van, zeker niet als het om een nieuwe concurrent gaat. Waar Google eerst een handige brug was tussen werkzoekenden en vacaturewebsites, is de zoekmachine nu een sterke concurrent geworden van de vacaturebanken. Het grootste deel van het verkeer komt vanaf Google, waardoor ze erg afhankelijk zijn van de zoekmachine. Maar liefst 23 vacaturebanken kwamen in opstand tegen Google for Jobs vanwege oneerlijke concurrentie. De EU besloot een onderzoek te starten maar het platform is alsnog gelanceerd.

Echter lijken ze de strijdbijl begraven te hebben, Google geeft in haar productblog aan verschillende launching partners te hebben. Dit zijn DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team, Yacht, BMC), Monsterboard en Rijksoverheid (Werken voor Nederland). De vacatures van deze websites komen organisch op Google for Jobs.

Waarom is Google for Jobs zo belangrijk?

Het is natuurlijk niet voor niets dat er zoveel ophef rondom het platform wordt gemaakt. Google introduceert een geheel nieuwe manier van online banen zoeken. En aangezien maar liefst 73% van de werkzoekenden hun zoektocht via Google begint is dat nogal een dingetje.

Een groot verschil tussen Google for Jobs en vacaturebanken is dat in principe alle – voor Google zichtbare – vacatures op het platform terecht komen. Je hoeft je nergens voor in te schrijven en geen geld te betalen. Hierdoor krijgen gebruikers dus een veel uitgebreider aanbod te zien.

Maar misschien wel het grootste voordeel van Google for Jobs is dat ook kleine partijen nu de kans krijgen om boven in Google te staan. Vacaturebanken zoals Indeed, Monsterboard en de Nationale Vacaturebank hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in SEO zodat zij organisch goed vindbaar zijn op Google. Als kleine partij maak je bijna geen kans om hier tussen te komen en wordt je dus gedwongen om bij Google of een van die vacaturebanken te adverteren. Aangezien het vacature overzicht van Google nu boven de zoekresultaten getoond wordt is dat nu dus verleden tijd.

Hoe komen mijn vacatures op Google for Jobs?

Om gevonden te worden tussen de zoekresultaten is het noodzakelijk om je website op de juiste manier in te richten zodat Google deze kan indexeren. Het zit hem allemaal in structured data, bepaalde stukjes code die je aan de vacatures meegeeft. Op die manier kan Google precies uitlezen wat ze nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan de functietitel, de omschrijving, functie eisen, het salaris en de locatie. Als je dit niet zelf kunt inrichten zul je even contact op moeten nemen met de websitebouwer, zij weten waarschijnlijk precies wat ze moeten aanpassen om dit mogelijk te maken.

Wij hebben inmiddels met onze websitebouwer geregeld dat alle vacatures voorzien zijn van structured data, zodat alle vacatures van onze website ook op het platform komen. Wanneer je een vacature bij ons uitzet komt deze dus ook automatisch op Google for Jobs.

Een tweede methode om je vacatures op het platform te krijgen is door je vacature bij een vacaturebank uit te zetten welke de vacatures doorplaats naar Google (denk aan Indeed, Werkzoeken.nl of de Nationale Vacaturebank).

Is Google for Jobs gratis?

Ja, voorlopig nog wel. Naar verwachting zullen ze na verloop van tijd mogelijkheden voor adverteren introduceren. Wanneer en of dit gaat gebeuren is nog niet duidelijk.

Met bovenstaande informatie ben je al goed op de hoogte wat Google for Jobs betreft. Voor de verdere implementatie kun je het beste even contact opnemen met je websitebouwer!


Geschreven door:

Bregke Scholten
Marketingmedewerker

Ons team met specialisten staat klaar om u vakkundig te helpen

Maak kennis met JAWS en laat contact met je opnemen